L'ús de la corona reial als escuts dels equips de futbol espanyol
Quan mires escuts de clubs de futbol espanyols, hi ha un detall que crida molt l’atenció: la presència d’una corona reial. Darrere d’aquest element hi ha sovint una història que combina esport, política i prestigi social.
El fenomen té l’origen en el primer terç del segle XX, quan el rei Alfons XIII (apassionat pel futbol) va donar diversos títols honorífics de Real a clubs que li atorgaven la presidència d’honor. El títol anava acompanyat del dret a incorporar en l'escut una corona reial.
El primer club en aconseguir el títol i la corona va ser el Real Club Deportivo de la Coruña l'any 1908. Poc després serien la Real Societat i el Real Club Deportivo Español, entre d'altres. El Real Madrid tindria el "privilegi" el 1920. En total hi ha 27 clubs espanyols amb el nom Real i la corona a l'escut.
Els motius fonamentals per demanar el títol tenien a veure amb la simpatia especial amb la Corona i el prestigi social. En el cas de la Real Societat, San Sebastià era la ciutat on solia estiuejar la família reial. Portar el nom de Real es considerava un símbol d'honor i promoció de l'entitat, i una connexió particular amb la monarquia.
Durant la II República (1931-1939), es van retirar tant els títols com les corones, però durant la dictadura franquista es van anar recuperant.
![]() |
Cal no confondre la corona reial vinculada a Alfons XIII amb la corona d'alguns escuts que no tenen relació amb la monarquia espanyola, com passa en el cas del Club Atlético Osasuna i el Vila-real Club de Futbol, per exemple. Aquests són casos en què la corona té simplement un origen heràldic vinculat a la ciutat.
Legalment, no hi ha cap llei actual que reguli explícitament els escuts esportius amb símbols reials. La qüestió és històrica i d’autorització reial. Avui dia, els clubs també poden demanar aquest "privilegi", com va fer el CD Gara el 2012 a Tenerife, ara anomenat Real Club Deportivo Gara.

