Carme Martí i Riera, la inventora del patronatge modern

El sistema Martí de patronatge va revolucionar el món de la moda, fent servir fonaments matemàtics immutables. Coneguem la seva història.


Carme Martí i Riera va néixer el 1872 a Sant Quirze de Besora (Osona). Va dedicar la seva vida a fer de la feina de modista una feina moderna i de prestigi, que permetés a les dones guanyar-se la vida de manera digna i professional. Sens dubte era independent, empoderada i avançada al seu temps, i va enlluernar amb la seva forma de veure la costura i la moda.

Carme Martí era filla d'una modista i havia sigut aprenent en diversos tallers de costura. Però veia quan complex era adequar el teixit a cada cos, amb multitud de retocs i temps invertit. Estava convençuda que això es podia canviar i va fer valer la seva intel·ligència i sentit de la innovació per canviar el món del patronatge i la moda.

En la seva època, el patronatge encara es treballava amb tècniques molt rudimentàries. Per això Carme Martí va inventar un sistema basat en el tall matemàtic, senzill i tremendament eficaç. Amb el seu sistema, un mateix patró es podia aplicar fàcilment a totes les talles i seguint la moda del moment.

Amb només 18 anys, editava el seu primer llibre: Mètode o sistema de tallar patrons del vestir femení i de confeccionar-lo. Quatre anys més tard, el 1894, patentava el seu sistema de patronatge universal. El 1896 obria a Barcelona l'Institut Central de Tall i Confecció Sistema Martí, on nombroses dones es feien autèntiques professionals i es convertien en mestres d'altres. A més, publicava El Corte Parisien i Sistema Martí, amb un enorme èxit. De seguida obriria acadèmies per tot l'estat espanyol, Amèrica Llatina, el Marroc, Berlín i el Japó. I va rebre premis en les exposicions internacionals d'alta costura de Londres (1914) i París (1920). 

Els èxits de Carme Riera, sovint oblidats per la història, reflecteixen una època en què la dona catalana volia sortir de l'amagatall de casa seva per contribuir a la modernitat i progrés de Catalunya. Finalment, la nostra protagonista moriria el 1949 a Sant Vicenç de Montalt (Maresme).



Veus una errada? Fes-m'ho saber!

EL GAT SABERUT

Les entrades més populars de la darrera setmana

Els cavallers medievals

El "descobriment" d'Amèrica

Els 10 volcans més perillosos del planeta

Curiositats sobre les serps

Curiositats sobre la Terra